Riolenmuseum - Anderlechtsepoort 1000 Brussel +32 (0)2 279 43 83

Het museum is gesloten

Het museum is open van dinsdag tot zondag van 10 tot 17 u.

13.04.23
Brussels Museums Nocturnes

Het Riolenmuseum is een springlevend buitenbeentje en nodigt je uit op een speciale avond die het seizoen van de Nocturnes aftrapt!

Kom te weten wat er zich afspeelt onder je voeten en ontdek de geheimen van de Zenne, de verborgen rivier van Brussel. Ontmoet onze gidsen en vertellers, neem deel aan workshops waarin je kennismaakt met aquaponics, vertel ons over de ratten die je pad kruisten of maak een spannende wandeling die je leidt langs de beroepen en uitdagingen die te maken hebben met het water in Brussel.

Behind the scenes ‘Rad van tong! ’: De rioolrat verblijft in de onderbuik van de stad. Ze kan ook tevoorschijn komen uit een vuilnisbak of in je kelder. Soms scharrelt ze stilletjes langs de oevers van het kanaal. Je kunt ze aantreffen op plaatsen waar je ze het minst verwacht. Vul mee onze verzameling getuigenissen aan over deze diersoort, die niet zo geliefd of zelfs totaal ongewenst is, maar die zich meesterlijk heeft aangepast aan onze stedelijke omgeving. Vertel ons over de rat die je zo onverwachts voor de voeten liep en stuur ons je foto’s!
Workshop aquaponics: Aquaponics, wat is dat eigenlijk? Het is een techniek die bestaat uit het creëren van een 100% natuurlijk ecosysteem, waarbij water in een gesloten circuit gebracht wordt. Aquaponics combineert vervolgens het kweken van vis met het telen van planten in hydrocultuur, dat wil zeggen zonder aarde.
Workshop ‘Verkenning van de waterfauna in de Zenne’: Ben je nieuwsgierig? Dan is deze workshop iets voor jou! Probeer de kleine dieren uit onze rivier te ontmaskeren. Met een vergrootglas, een verrekijker of een determinatietool ga je op zoek naar de kleine verborgen beestjes.
Wandeling extra muros: ‘Water loopt niet van een leien dakje’: Wat zit er verborgen achter een riooldeksel of waterleiding? Waar komt ons douchewater vandaan en waar gaat het naartoe? Deze wandeling nodigt je uit om een blik te werpen achter de schermen van de waterberoepen. Ga onder begeleiding van een gids op zoek naar de bronzen straatstenen van het parcours en wandel met gespitste oren tot aan La Fonderie.

Praktische info

• Donderdag 13 april 2023, van 17.00 tot 22.00 u.
  • Tarieven: € 5; voor deelnemers tussen 13 en 25 jaar: € 2,5, reservatie hier
  • Gratis: – 12 jaar, MuseumPass, Pass Nocturnes
  • Reservering verplicht via publiekswerking@brucity.be voor de volgende activiteiten:
    – 17.30 u., 18.30 u., 19.30 u., 20.30 u., 21.30 u.: Workshops aquaponics (duur: 30 min.)
    – 17.00 u., 18.00 u., 19.00 u., 20.00 u., 21.00 u.: Verkenning van de waterfauna in de Zenne (duur: 30 min.) in het Frans of in het Engels
    – 17.30 u: Geleide wandeling extra muros; ‘Water loopt niet van een leien dakje’ (duur: 1 uur) Let op: De toegang tot de Fonderie is niet inbegrepen in de toegangsprijs van het Riolenmuseum (Nocturne ticket = alleen Riolenmuseum + wandeling).

Evenement
02/05/2024
Brussels Museums Nocturne
Meer info
Evenement
24/03/2024
Brusselse waterdag
Meer info

NIEUWSBRIEF

Schrijf je in op de nieuwsbrief om geen enkele van onze activiteiten te missen.

Het museum is gesloten: Als er veel regent valt, kan het personeel van het museum uit veiligheidsoverwegingen geen toegang verlenen tot de kolk en de hoofdleiding. Raadpleeg op de dag van je bezoek de website van het museum om te weten of het museum volledig toegankelijk is.

Riolenmuseum
Anderlechtsepoort
1000 Brussel
T. +32 (0)2 279 43 83

> De toegangsprijzen

Bereikbaarheid

Hoe geraak je gemakkelijk tot bij het museum?

> Meer info