Riolenmuseum - Anderlechtsepoort 1000 Brussel +32 (0)2 279 43 83

Het museum is gesloten

Het museum is open van dinsdag tot zondag van 10 tot 17 u.

Expo
13.03.21 > 19.06.21
Tentoonstelling Microplastics

Plastics afkomstig van ons stedelijk afval tasten de oceanen aan! Wanneer het onzichtbare zichtbaar wordt: hier ontdekt u hoe deze plasticdeeltjes tot in de kleinste levende organismen weten door te dringen.

Daal af tot in het oneindig kleine en maak kennis met een gevarieerd universum op microscopisch niveau. Twee wetenschappers, Richard Kirby en Thomais Vlachogianni, bijgestaan door een kunstenaar, Jean Noviel, namen foto’s van plankton om de bezoeker te confronteren met vragen rond de gevaren van microplastics.
Deze minuscule afvalrestjes zuigen verontreinigende stoffen en chemische producten op om zich vervolgens in onze oceanen te verspreiden. Ze zijn vrijwel onzichtbaar voor het blote oog en worden opgenomen door het plankton, kleine waterplanten en -dieren die de basis vormen van de voedselketen in het zeemilieu. Deze microplastics brengen reële risico’s met zich mee voor onze leefomgeving en onze gezondheid.

Deze tentoonstelling werd voor het eerst gepresenteerd in Biarritz, gelegen aan de zee, en verkent rivieren en riolen stroomopwaarts, tot in Brussel. Tot 19 juni 2021 zullen deze unieke foto’s uw geweten wakker schudden.

Een tentoonstelling met een Brusselse artistieke invalshoek
Isabelle Azaïs pimpt alledaagse voorwerpen en sensibiliseert het publiek rond circulaire economie en de uitputting van onze natuurlijke
grondstoffen. Als artistiek weerwoord op de tentoonstelling stelt zij zij een monumentaal drieluik voor, getiteld «Wat we weggooien, wat we opeten». Dit werk, zichtbaar vanaf de straat, kreeg een plaats in de zuilengalerij van het uitgangspaviljoen van het museum.

Praktische informatie

• Tentoonstelling inbegrepen in de toegangsprijs van het museum, zie onze toegangsprijs
  • Door de coronamaatregelen moet u uw bezoek vastleggen via ons reserveringsplatform

In samenwerking met Surfrider Foundation Europe, Life Programme de la Commission Européenne, Isabelle Azaïs, Mathilde Hatzenberger, l’Ouvroir, Nora Juncker, Bel Albatros

Evenement
02/05/2024
Brussels Museums Nocturne
Meer info
Evenement
24/03/2024
Brusselse waterdag
Meer info

NIEUWSBRIEF

Schrijf je in op de nieuwsbrief om geen enkele van onze activiteiten te missen.

Het museum is gesloten: Als er veel regent valt, kan het personeel van het museum uit veiligheidsoverwegingen geen toegang verlenen tot de kolk en de hoofdleiding. Raadpleeg op de dag van je bezoek de website van het museum om te weten of het museum volledig toegankelijk is.

Riolenmuseum
Anderlechtsepoort
1000 Brussel
T. +32 (0)2 279 43 83

> De toegangsprijzen

Bereikbaarheid

Hoe geraak je gemakkelijk tot bij het museum?

> Meer info