Riolenmuseum - Anderlechtsepoort 1000 Brussel +32 (0)2 279 43 83

Het museum is gesloten

Het museum is open van dinsdag tot zondag van 10 tot 17 u.

17/12/2023
Family Sunday 17.12.23

Elke 3e zondag van de maand organiseert het museum een familiedag vol activiteiten om de rat te leren kennen en begrijpen. Ontdek de tentoonstelling Rattus in gezinsverband en neem deel aan éen van onze wetenschappelijke of creatieve workshops.

OCHTENDACTIVITEIT : RATTUS LAB

Ons team verwelkomt je in de modulaire introductieruimte van de tentoonstelling, waar je een wetenschappelijke animatie krijgt over de biologie van de rat en haar evolutie. Dankzij deze sessie vergaar je op een ludieke en informatieve manier veel nieuwe kennis over dit knaagdier.

• Wat een opschepper, die rat!, van 10u tot 12u (20 min) +6
    Dat is nog eens een verrassende workshop! Jean Goossens, een gedreven natuuronderzoeker, zal je begeleiden bij het observeren van schedels: zoek de schedel van de Rattus norvegicus! Hij lijkt nogal sterk op die van andere knaagdieren. Dat wordt dus niet gemakkelijk, maar je brengt het beslist voor elkaar.

NAMIDDAGACTIVITEIT : HET HOEKJE VAN DE VERTELLERS, RAD VAN TONG

Een gezellige ruimte waar gezinnen hun indrukken kunnen delen, een aantal verhalen kunnen lezen of een portret kunnen tekenen van onze vriend de rat, die we nu al wat beter kennen.

• Verhalen vertellen, van 11u tot 13u (doorlopend). Voor allen
    Al eeuwenlang bevolken ratten onze geschiedenisboeken. Geniet van de verhalen en legendes rond dit knaagdier. Niet alleen voor bibliotheekratten!
  • Focus Rattus, onze standing guides ontvangen je van 13u30 tot 16u30 (doorlopend). Voor allen
  • Teken je rat, van 13u30 tot 16u30 (20 min) +8
    Probeer in gezelschap van een striptekenaar een schets, een gag of een kort script te maken met een rat als hoofdrolspeler. Een workshop om je creativiteit tot leven te brengen!

Praktische info :

• De toegang voor volwassenen is betalend, zie onze tarieven. Voor kinderen onder de 18 is de toegang gratis. Koop hier je tickets.
  • Deelname aan de workshops is gratis, mits aankoop van een toegangsticket. De plaatsen voor de workshops zijn beperkt, reserveren is verplicht via ons online reservatieplatform
    • Voor de activiteit “Wat een opschepper, die rat”, reserveer hier
    • Voor de activiteit “Teken je rat”, reserveer hier

Het museumteam houdt toezicht op de kinderen tijdens de workshop, maar zij blijven onder de verantwoordelijkheid van hun ouders.

02/05/2024
Brussels Museums Nocturne
Meer info
24/03/2024
Brusselse waterdag
Meer info

NIEUWSBRIEF

Schrijf je in op de nieuwsbrief om geen enkele van onze activiteiten te missen.

Het museum is gesloten: Als er veel regent valt, kan het personeel van het museum uit veiligheidsoverwegingen geen toegang verlenen tot de kolk en de hoofdleiding. Raadpleeg op de dag van je bezoek de website van het museum om te weten of het museum volledig toegankelijk is.

Riolenmuseum
Anderlechtsepoort
1000 Brussel
T. +32 (0)2 279 43 83

> De toegangsprijzen

Bereikbaarheid

Hoe geraak je gemakkelijk tot bij het museum?

> Meer info