Het museum is open

Zondag 20.03.2022
BRUSSELSE WATERDAGEN

We verbruiken allemaal zo’n 100 liter water per dag. Maar welke weg legt dat water af als het ons huis verlaat? Hoe kunnen we de kwaliteit van het water meten en analyseren? Wat is de impact van de waterkwaliteit op onszelf, op de stad en de natuur?

Je komt het allemaal te weten gedurende de Waterdagen in het Riolenmuseum. Het museum nodigt jong en oud uit om op een ludieke en informatieve manier meer te weten te komen over de watercyclus in onze stad. Het museum opent dan ook uitzonderlijk zijn deuren gedurende 2 opeenvolgende zondagen.

Prikkel je zintuigen, bezoek het museum en neem deel aan de creatieve en interactieve animaties, zoals:

• Een geanimeerde workshop van “Less Beton” over de watercyclus
  • Een workshop “Ebru”; een Turkse kunstvorm waarbij je leert schilderen in water en je een kunstwerk maakt onder begeleiding van een artiest
  • “afval vissen” : een nieuwe versie van eendjes vissen met als doel nadien alles juist te sorteren voor de afvalverwerking
  • Ontmoeting met de museumgidsen
  • De waterkwaliteit van de Zenne leren meten en analyseren tijdens het “Labo Senne”
  • Vissen op kleine ongewervelde dieren in het water om zo te weten te komen wat de “biotische index” van het water is
  • Je laten verrassen door het bezoek van de speciale agenten 7.5 et 7.5
  • Je ogen uitkijken tijdens het acrobatisch spektakel boven het water
  • Op wandel gaan tijdens een Clean Walk waarbij je vuilnis verzamelt en markeringen op de grond « Hier begint de zee » mag aanbrengen
  • Stripverhalen bekijken, gemaakt op houten borden
  • Smullen van de lekkernijen, bereid door de participatieve keuken
  • Ontdekken hoe belangrijk de Zenne is in de expo “Senne de Crime -No Zenne To Waste” in het museum
  • Bijleren dankzij de verschillende infostanden van onze partners in het waterdorp

Praktische informatie:

• De reservering van uw bezoek is aanbevolen via ons reserveringsplatform.
  • Van 14u30 tot 16u30 : Workshop van “Less Beton” – Max.15 personen (vanaf 10 jaar)
    Inschrijven verplicht via ons reserveringsplatform.
  • Van 13u tot 17u : workshop “Ebru”
  • Deelname aan Labo Senne : vanaf 10 jaar

Onze Partners:

Brussel Mobiliteit, Clean Walker, Coördinatie Zenne, Convivence, Cultureghem, Leefmilieu Brussel, Net.Brussels, Opensource.Brussels, Pool is Cool, Smart Water en VIVAQUA, Ecoculture.

Het museum is open